torsdag 1 november 2012

Novembertid

Jag har bestämt mig för att tycka om november. Japp!


Inspirerad av Rosor och ruiners inlägg häromdagen så insåg jag att det var helt och hållet upp till mig att sluta gnälla och göra den till en njutarmånad istället. Läs hennes inlägg här!


Så nu säger jag... välkommen november! Tänk vilken kravlös månad du är! Mörk och kulen, javisst. Men sååå mysig... full av apelsiner, bokläsning, tända ljus... och så kan vi ju faktiskt provsmaka glöggen också! Och några dagar kan vara riktigt vackra... då går vi långpromenader och plockar en liten dikesgran, en vacker gren eller kanske några enriskvistar att sätta i vas.

Förbanna inte mörkret... tänd ett ljus!

Välkommen kravlösa november.

32 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Eva Marie !

Nej det ska jag inte göra nu, fast skam till sägandes så har jag gjort det.Tycker illa vara om mörkret,vare sig det är morgon,dag eller kväll.Natten när jag ska sova vill jag ha mörkt.
Ska se om jag kan tända ljus utan att morrhåren bränns av.

Ha en trevlig Allhelgonahelg.

Kram Mi

Anonym sa...

Tack för dom värmande orden det behövdes i detta gråväder o ingen snö i sikte. Vi får ta vara på varje dag o göra det bästa. Skulle gärna mysa med dej o få smaka på dina goda muffins. Önskar dej en skön November kram / Lizbeth.

promenader på landet sa...

Kloka ord i ett klokt inlägg. Livet blir lättare, om vi lyfter det positiva så nu får vi njuta av november och längta lite till advent. Det är härligt att ha advent och jul framför sig tycker jag. Må så gott kram från vännen Maria

lisashus sa...

Vilket klokt inlägg och fint! Visst är det väl så - att gilla läget och att det är ju kontrasterna som gör skilladen mellan årstiderna och som vi tycker så mycket om! Ja, varje årstid har säkert sin tjusning och jag får nog också lära mej att tycka om november, även om det sitter djupt!:)
Ljuvliga bilder hos dej och fin kommentar hos mej!
Ha en härlig novemberdag!
Kram
Lisa

Eleonora sa...

Ja du november kan allt behövas lysas upp. För 55 år sedan sa jag JA i kyrkan (i morgon den 2/11) och även om äktenskapet gick i kras efter 27 år, så tänker jag varje år tillbaka på den här dagen.

I morgon får jag mitt Falu-främmande här under några dagar, så nu har jag bunkrat upp i kylen och idag ska dammsugaren få göra ett sista ryck. I morgon får det bli pyssel med blommor och godis. Det ska bli underbart att få rå om min lilla Guldlock och hennes föräldrar så här på hemmaplan!

Ha det gott min vän och vi tänder en massa extraljus den här månaden!

bakom berget sa...

En inställning som jag instämmer helt och full i. November för mig, är en månad av mys, idésamlande inför advent och jul, goda middagar med tända ljus, te och en god bok, skumbad i underljuskronan, marknader, skogspromenader osv osv.
Jag njuter mycket av november.

Ha en härlig dag min vän!

Kram Åsa.

X sa...

Vilken fin stämning du bjuder på, då kan man inte annat än att njuta!
Ha en bra dag/Kram Lussan

Mia sa...

Ja, november går att tycka om...speciellt när du skriver kravlös :) Sen är det väldigt avkopplande med levande ljus och höstmörker.
Ha en fin dag!
// Mia

Ninnis sa...

Så klart att det gäller att fånga det göttaste med varje månad och november låter en bara vara....njut...!!!

Kram Ninni

annika sa...

Jag tycker att november är en månad då jag kan börja tänka på advent...jul...och annat mysigt. I skolan flyter det på bra under den här månaden...vi hinner få en hel del gjort både på jobbet och hemma. Sen i slutet då har vi många bemärkelsedagar så jag tycker om denna månad.

Kram

Rosa i huset i vitt sa...

Instämmer helt ..november blir vad man gör den till..

Kram Rosa

Anonym sa...

Jamen jag är en sån galen människa som älskar mörkret. Välkomnar det varje år. Jag njuter, visst är det mysigt.
Vad tid har sin tjusning.
Hoppas din kväll blir toppen.
Kram
AC

Lilla Källängen sa...

Vilka mysiga foton! Där kan man väl inte annat än trivas :-) Ja november tycker jag är mysig för att det går mot jul och mycket pyssel finns det...värre är det när det är januari och går mot februari, huu vad tråkigt:-)
Ha det gott
kram Anneli

Rosor och ruiner sa...

Hej! Vad kul att jag kan inspirera till både ett inlägg och till att tycka om mörka och murriga november! Nu blev jag ännu positivare inställd till denna månad! Visst är det härligt att kunna inspirera varandra! Man blir så glad för goa kommentarer och får man då en länk till sin blogg så blir man ännu gladare!
^^Jag är så glad, så glad^^
Ha det gott vännen och nu njuter vi i fulla drag *hihi*

Vardag och flärd sa...

Du säger det så fint! Och dina bilder är så mysiga! Jag älskar hösten så jag tycker om november.
Ha det fint!
Kram Eva

Högagärde sa...

Du har det så mysigt och fint så det är inte undra på att november blir härlig då. Själv tycker jag att det är så skönt med den lilla pausen mellan höst och jul. En småtrist ickeårstid som man kan fyllla som man vill eller bara pausa.

Ja då myser vi vidare.
Elisabeth

Lena sa...

Mysiga bilder!!!
Du har så rätt! November är riktigt mysig. Vi har ju så mycket att se fram emot!
Kram!

Unknown sa...

Jag som inte älls är någon oktober-november människa kanske skulle klicka mig vidare till det inlägget/bloggen och försöka vända min syn.
Ha de gott, kram Ing-Britt

G:a Affären sa...

Då ska även jag försöka välkomna november! Du får den att låta trevlig med innehållet du räknar upp och det smittar av sig.
Jag tycker du har gjort riktigt mysigt i stugan med alla tända ljus. Hyllan ser lite finurlig ut med sina ljushållare, så fin.

Kramar
Cia

Snäckskalsdalen. sa...

Precis!! Det är ju det jag också alltid sagt, finns det en vilsammare månad, inga måsten (ännu) och all lathet/bekvämlighet/passivitet kan man se mellan fingrarna med. Visserligen är det mörkt men då har vi ju all anledning i världen att tända alla ljus och bara mysa......ja! Visst är det bra! Gott att du försöker känna så, jag njuter för fullt och nu ÄR det verkligen höst och då gör det inget om det regnar och stormar, värre är det ju i september och oktober för då SKA det vara fina höstdagar. Blir det fint i november är det en ren bonus.
Som min svärfar alltid sa, vi är överens!!!!
Kramar

Black Iris sa...

Så sant så sant.. November är faktiskt en riktig mysmånad..
Du visar ofta bilder från ditt hem och jag förundras över hur fint du har det.. Har du ingen skräpvrå??:))
Skojar bara lite men du har det så fint..

Kram Maidi

Steekjes en Stygn sa...

Ett klokt inlägg. Jag tycker om november men januari och februari....då hjälper det inte hur mycket ljus man än tänder.Men kanske måsta jag tänka om där och bestämma att dem är bra månader dem med.
Ha det skönt.
Anje

A House With A View sa...

Bra och kloka ord!!! Jag tillhör dem som myser och kurar inne den här tiden, tycker faktiskt att det är lite myfaktor! Dessutom har vi två kalas i november inom familjen så vi brukar ha lite trevligheter på agendan:))

Kraaaaaaaaaam aka

Villa Ryttarängen sa...

ja visst ska manglädjas åt november,även om det sitter långt inne. Kraaaaam Pia

Avslutat konto sa...

Hej Eva-Mari!

Nu har du fått en utmärkelse av mig...
Det är alltid mysigt att komma hem och hälsa på dig här på bloggen... se vad som händer lite norr om Solglänta!
Vackra snöstjärnor och vilket kök! Kan det vara annat än mysig höst då? *S*

Hoppas ni får en fin lördag!
Kram till er alla från oss alla!

Linnea

Ewa`s Galleri sa...

Visst ska man njuta av alla rstider och alla månader,Livet är för att bara g och längta till vår och sommar
Fin blogg,återkommer
Ha en skön lördag

Mycket annat & lite betong sa...

Vilken bra inställning!
Jag gillar hösten också. Det enda är att man inte får se sin tomt i dagsljus de dagar man jobbar. Mörkt både morgon och kväll. Man har ingen aning om vad som händer därute.
Vad det ser mysigt ut inne hos dig!

Kram Agneta

Britt sa...

Jag vart glad när vi slog över till november månad, nu går vi fort mot ljusare tider.//Britt

Elzie sa...

Ja, jag kan nog inte låta bli att gnälla liiiite på murrvädret som råder nu i november. Regn, regn, regn!!! Inget uppmuntrande precis.
Blev så fnittrig när jag såg att du skrev att det var en kravlös månad. Tänker på alla som håller på som tosingar för att bereda sig för advent. Då ska ju allt fram till jul, men jag tror jag väntar lite. Advent är för mig en mysig tid och julsakerna får allt maka på sig lite.
Hoppas du har en fin helg.
Kram Elzie

Raija sa...

Så kloka ord om november, vilket får en att bli riktigt glad över att vi har en novembermånad :-).

Carita Liljendahl sa...

Precis så här vill jag också tänka. Göra det bästa av dagarna, så länge vi är friska, orkar och kan.
Det är mysigt med levande ljus och luften är hög och klar, ingen svett som rinner :-)

pysslamer.se sa...

Vilken fin hylla med ljushållare på framsidan!!!