måndag 5 november 2012

Kärt besök, påsklilja och award

Nu har lugnet åter lägrat sig i huset. Helgen har varit så trivsam... vi har fått umgås med en billast full av barn och barnbarn! Livligt och glatt intog de lillstugan... som är guld värd! Nu är det väldigt tomt igen... och tyst. Trots att man ständigt längtar efter dem så är det skönt när de åker igen! Tänk vad man vänjer sig vid sitt lugna stillsamma liv. Och att få längta efter är härligt!


I vårt sovrumsfönster står hon, Påskliljan. Varför hon kallas så vet jag inte. Förlagan är skulpterad av Gervasio Bernardi, en italiensk skulptör som startade ett gipsgjuteri i Göteborg under början av 1900-talet. Det finns en uppsjö av kopior av originalet men även om hon är en kopia så tycker jag mycket om just min påsklilja.


Jag har blivit tilldelad en award av rara Linnea Silversmed!



Tack Linnea för din jättegulliga motivering och för att du tänkte på mig! Jag väljer att skicka den vidare till alla mina bloggvänner... varsågoda!

Tack också till alla som så troget besöker min blogg! Jag läser alla kommentarer ni skriver med glädje ska ni veta, även om jag inte alltid hinner besvarar dem. Tack än en gång... hoppas ni får en riktigt fin novembervecka!

23 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vacker påsklilja!
Och jag är avundsjuk på din hoya för den blommar antagligen alldeles fantastiskt! Har inte lyckats få en enda hoya i blom.
Grattis till awarden!
Ha en fin vecka!
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Den Awarden hamnade rätt, gratulerar!
Påsklilja är söt, undrar hur han/man kom på det namnet, jag tänker på narcisser och då tänker jag på Narcissus och då tänker jag på narcissism och då blir alltihopa liksom fel.......bäst jag slutar försöka vara djup och tänka!
Kramar

lisashus sa...

Grattis till Awarden och jag håller med Agneta här ovan! Din blogg är så trivsam och du förmedlar en sån harmonisk och skön känsla, ja, man nästan känner spisvärmen och doften från nybakade bullar....hemkänslan - den sköna! För att inte tala om alla dina vackra saker som utstrålar en skön enkelhet som tilltalar mej mycket! Ja, där fick du nästan en hel Award från mej också!:)
Påskliljan ja - visst är den fin! Jag kom över ett exemplar på en loppis, men min har även en skulpterad hög fot, med påskliljor på! Jag tycker mycket om den, trots att den är lite kantstött!
SJälv pustar jag ut efter en superintensiv helg med 3 föreställningar med teatergruppen jag arbetar med. Då känns det ganska skönt med lite grådis som det ju är idag!
Önskar dej en härlig start på veckan och jag antar att du också försjunker lite i lugnet efter en livlig helg!:)
Kramar
Lisa

Rosa i huset i vitt sa...

Vacker är hon Påskliljan...ska nog ha en i mina gömmor nånstans
Grattis till awarden
karm Rosa

X sa...

Visst är hon vacker påskliljan, jag har oxå en kopia på henne.

Vår dotter har varit hos mina föräldrar över lovet och det var så tyst men nu är ordningen återställd;) Som hos dig fast tvärtom!

Ha det gott/Kram Lussan

Anonym sa...

Grattis den är du värd.
Så härligt ni verkar ha haft det.
Ha det bäst
Kram
AC

Lena sa...

Verkligen vacker påsklilja!!!!
Lika vacker året om. ;)
Mysigt att ha hela familjen samlad och väldigt lugnt när dom åkt....
Grattis till awarden!!!
Ha nu en riktigt skön kväll!

Steekjes en Stygn sa...

Tror nog att alla vi mor- och farföräldrar känner igen det. Så roligt att längta och sen har dem hos dig och sedan känslan när dem har åkt.
Grattis med awarden. Den har kommit till rätt ställe.
Skulle vara kul att få veta varför hon heter påsklilja. Hon är så fin.
Ha en fin vecka.
Anje

Villa Ryttarängen sa...

Jättevacker påsklilja och vad roligt att få lite uppskattning i form av awards. Ha det så skönt i lugnet... Kraaaam Pia

Livsnjutaren sa...

Så vacker hon är, påskliljan din!:-) Stort grattis till awarden, den är du väl värd! Ha en fin kväll. Kramis

Ewa`s Galleri sa...

Visst är hon vacker påskliljan
Och ett stort grattis till awarden
Ha en skön vecka

Fru C sa...

Påskliljan....jag har heller aldrig förstått varför hon heter så. Men vacker är den. Åh vad jag gillar din hylla med ljusstakarna , allt i ett liksom ;-) det är sånt som kan förgylla en trist novemberdag.

Kram//Carolina

Unknown sa...

Hon är allt fin din Påsklilja :).
Visst kan det vara så att även om man längtar efter och tycker det är himla roligt med besök så är det skönt när man återgår till sin vardag.
Grattis till din award.
Ha en fin dag, den ser ut att bjuda på sol.
Kramar Ing-Britt

Elzie sa...

Ja, nog är det roligt med besök, men rätt skönt när det blir "som vanligt" igen. Man är bortskämd med ett tyst hem, haha.
Så söt hon är påskliljan.
Och grattis till din award.
Ha en fortsatt bra dag.
Kram Elzie

bakom berget sa...

Tack för kommentaren och tack för awarden! Jag tar glatt emot den :o)
Joorå...på söndag skall det glaseras och sen får vi väl se om det klarar bränningen. Fortsättning följer.
Hon är väldigt söt den där påskliljan. Konstigt namn alltså??

Ha en skön kväll!

Kram Åsa.

Merja sa...

Fin påsklilja och hållbar;)
Ser att du har min favorit inneblomma brevid. Porslinsblomman.
Hoppas du hade en fin dag när du var ute och krattade.
Ha det gott!

Le petit jardin sa...

grattis till awarden, den är du värd med en sådan fin blogg..håller med flera bloggare här att det är roligt och inspirerande att komma in till dig

Efter två tonårstjejer hemma till en kvar som knappt syns eller är hemma, så vet jag att man vänjer sig snabbt vid sitt eget lunk och lite tystare vardag...det går fort. men sen är det mysigt när de kommer hem och stökar

kram Kajsa

Anna-Maria sa...

Härligt med blog-award! Hos oss blommar många av våra porslinsblommor nu också, ibland blir det nästan too much! Kram på dig!

Äppelblom sa...

Sååå fint du har i ditt fönster och den lilla skulpturen skulle jag gärna vilja ha.
Må så gott!

skifferhuset sa...

Grattis till din Award! Påskliljan stog alltid hemma i mitt föräldrarhem på en bänk, undrar om den finns kvar,tro? Ja tänk vad man vänjer sig med stillheten men dessto roligare när alla hälsar på! Ha en fin dag! Kram Iréne

Mycket annat & lite betong sa...

Jaha, är det den söta skulpturen som kallas påsklilja. Jag tyckte väl att det var fel årstid.
Visst är det roligt med besök men samtidigt skönt när allt blir som vanligt igen.
Grattis till Awarden!

Kram Agneta

G:a Affären sa...

Grattis till Awarden, den är du verkligen värd och jag trivs också att kika in hos dig, som så många fler.
Härlig läsning om barn och barnbarn, det måste vara guld värt för alla med en lillstuga.
Din skulptur är verkligen söt där på fönsterbrädan, jag har faktiskt aldrig sett henne tidigare.

Kramar
Cia

Browneyedgirl sa...

Hoppas du får en trevlig söndag =)