fredag 30 november 2012

Doftande hyacint och älskade döttrar


På hyllan i sovrummet står en vit hyacint och doftar gott. De vita doftar mildare och inte så påträngande. Den är planterad i mormors såssnipa. Bakom den kikar döttrarna fram.


Mina älskade döttrar i sina kulldräkter från Leksand... ett numera gulnat fotografi från en midsommar för 31 år sen. Nu är de mammor med egna älskade barn. Nog är livet rikt när man har tre fina döttrar, de mest värdefulla i min tillvaro... och en vit hyacint att dofta på.

Nu är den äntligen här... advent. Advent betyder ankomst. Må så gott och njut av den härliga tiden med ljus och hyacintdoft.

39 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Hyacinter hjälper till att få den rätta adventsstämningen. Nu fattas bara lite snö.
Önskar dig en fin 1:a advent.
Kram!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är en rikedom att ha barn! Önskar dig en fin advent!
Kram,
Regina

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Koselige bilder med flotte jenter og et nyyydelig sausnebb ! Ha en fin fredag ! Klem

Hélena sa...

Blir alldeles rörd när jag läser ditt inlägg. Precis så är det!
Ha en härlig helg!
Kram Hélena

lisashus sa...

Åh, så vackert du skriver om dina fina döttrar! Ja, man förstår verkligen att det måste vara en stor lycka!
Vilket fint foto, och att bli påmind om hur det var en gång när de var yngre!
Fint också med hyacinten i såssnipan! Jag ska snart skaffa några här också, och då blir det vita!
Ha en fin adventshelg!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Underbara doft av Hyacinter! Dina fina flickor en Gudagåva att vara tacksam för. En glädje att se en skymt av dej o ditt leende värmde hela dagen. Ha en skön Advent. Kram Lizbeth

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint du har gjort! Vackra bilder och nu har jag läst ikapp mig och tackar för leendet! Jag inbillar mig att jag ler mycket, för ibland får jag liksom gnugga upp käkarna, det blir en liten "kramp" där då. Eller vadå, låt det krampa så länge jag är glad! Du har så rätt!

Du har gjort så fint med stjärnorna och kottarna och ljusen. Hyacinter är ljuvliga. Jag har en kittel, en avlång, som jag brukar ha mina i, men det blir först senare.

Nu tittar solen in och då ser jag att jag borde putsa glas i dom gamla skåpen som vi har här - det var inte kul.....nu slutade jag precis att le!

Agneta kram

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Eva-Mari !

Tror Du jag kommit ihåg att fråga min dotter vad hon tyckte om boken. Och inget har hon sagt.Fast hon sken upp då hon läste på baksidan. Precis så som hon hade det.

Två andra böcker har hon lånat av mig och läst ut.
Varför gråter inte Emma och Sommarhuset.

Vi har fått massor av snö på två dagar och mer faller ner.Så blev det vinter som alla utom jag har väntat på.

Hyacint kan man ha det när man har katt.

Kan förnimma doften, JUligt.

Kram Mi

bakom berget sa...

Förstår att det är en stor glädje att ha tre fina flickor!
Här är det oxå vita hyacinter som gäller. Vita blommor är nog alltid mina favoriter.
Jag tittade igen på dina fina pappersstjärnor. Jag måste bara försöka mig på att göra en sån.

Ha en härlig första adventshelg nu!

kram från Åsa.

Le petit jardin sa...

det luktar så gott, hyacinterna och så vackert placerad där i såssnipan.

Härligt med tre fina döttrear som nu med barnbarn kan berika dit liv och de var ju så fina i sina dräkter
kram kajsa

Vardag och flärd sa...

Att se bilder på sina barn när de var små och tänka att nu är de själv föräldrar är ...fint! Så roligt att ha dem klädda i leksandsdräkten på foto! Jag fick en docka av min farfar när jag var liten och den hade leksandsdräkten, men dockan finns inte längre och jag är ledsen för det.
Ha en riktigt fin adventshelg!
Kram Eva

Anonym sa...

Finns det något som passar bättre i en såssnipa än en hyacint. Tyvärr tål jag dom inte alls. Så vi får klara oss utan.
Önskar dig en helt fantastisk kväll'Kram
AC

Villa Ryttarängen sa...

Vad fint du skriver om dina tjejer, vackert med hyacinten i såssnipan. Jag har ju faktiskt några st. ska kanske härma dig. Ha det bra vännen. Kraaaam Pia

Unknown sa...

Vacker bild på dina fina barn och så härligt du skriver om dem.
Finns väl inget som doftar godare än hyasinter till jul.
Ha en fid advents helg, kram Ing-Britt

Huset bakom lindarna sa...

Hyacinter är ett måste i juletid! Även om äldste sonen, som kommer varje helg inte tål dom. Jag får flytta undan dom när han börjar nysa.
Ha en fin advent!
Kramis från Finas mammis

Hanna sa...

Ha en fin adventshelg!
kram
Hanna

Mycket annat & lite betong sa...

Tre älskade döttrar, en vit hyacint...men gubben då? Kommer han efter hyacinten?
Vi har en krypgrund med gjuten platta så där förvarar jag diverse grejor. Inte helt lätt att krypa där samtidigt som man ska ha med sig saker in eller ut.

Trevlig första adventshelg!
Kram Agneta

Rosa i huset i vitt sa...

Kikar in och önskar dig en härlig advent
kram Rosa

Lena sa...

Vackert, både med hyacint i snipa och döttrarna!!!
Ha en fin helg!!!!

Steekjes en Stygn sa...

En så fin bild du visar. Fint minne av fina flickor i vackra dräkter.Snygg såssnippe. Så fint med en doftande hyacint i.
Önskar dig en fin 1a advent.
Anje

A House With A View sa...

Så fina små (vuxna) barn på fotot!! Måste kännas både underbart och jättekonstigt med alla år som gått!! Jag och maken pratade om det nu senast ikväll, jättekonstigt, ena dagen är de små barnen, andra dagen vuxna - wow vad hände liksom!!!

Vackert med din hyacint!!

Kraaaaaaaaaaaaaam aka

Avslutat konto sa...

Mina hyacinter från förra sommaren blommade i rabatten i somras.. så roligt! I vinter blir det salt och ljus i den soppterrin de satt i förra året....
Ha en jättefin första Advent!
Kram från Linnea i Solglänta!

Meta sa...

Ja du nog är det härligt att vara så rik att kunna dela livets alla dagar med tre döttrar och deras familjer.
Det är rätt bra med kort, där man kan se hur livet går framåt och man kan minnas mycket som gör en glad.
Det är en fest bara det.
ha en fin advent
Kram Meta

MårsArt sa...

Jag har bott i Leksand, så jag blir lite nostalgisk när jag ser dina flickor i Leksandsdräkter. Nya hyacinter ska inhandlas. Har inte bestämt färg ännu. Önskar dig en fin adventstid.
Kram
Agneta

Britt sa...

Hade själv en dala dress när jag var liten. Vi var ofta i rättvik/leksand när jag var barn//Britt

skifferhuset sa...

Tittar in å önskar en fin advent! Kram Iréne

Eleonora sa...

Döttrar och vackra blommor - alltid något att längta efter och till! <3

Raija sa...

Så vackert med hyacinten i en gammal såsnipa. Önskar att jag också kunde ha en, men jag är doftöverkänslig och tål inga dofter.

Lisbet sa...

Ett härligt inlägg. Fina döttrar som ger mycken glädje!
En fin advent önskar jag dig!

Rosor och ruiner sa...

Att ha barn är verkligen en rikedom - det tänker jag på varje dag.
Och en doftande hyacint är inte fel det heller, kan vi glädjas åt lite har vi mycket att vara glada åt!
Adventskram!!

Högagärde sa...

Ja då njuter vi väl av våra hycinter, nära och kära och av ankomsten då. Ha en fin första advent. Elisabeth

Helens trädgård sa...

En tid att njuta av doften från Hyacinter.

Fint foto!

Önskar dig en härlig 1:a Advent!

Felix sa...

Här har det flyttat in flera vita blommor nu till advent... En julstjärna, en julros och två hyacinter. De andra hyacinterna brukar dofta för starkt för maken, men ett par vita ska nog gå bra... ;-)

Önskar dig en fortsatt fin första advent!

Adventshälsningar
Elisabet

Hanna sa...

så fin såssnipa som du har planterat i.
Ha en fin kväll.
Hanna

Lövkojan sa...

Så vackert det blev tillsammans!!
Ha en fin adventskväll, kram Marie-Louise

fianathome sa...

Åh va fint!!
Tiden går fort, alldeles för fort.
Härligt med advent.
Ha en riktig fin kväll
kramelikram
Fia

Johanna | Tillvaron.se sa...

Ah, älskade underbara Leksandsdräkten. Ett av de finaste plagg jag vet, aningen svårburet bara. Men på midsommar åker den på, en sväng i alla fall :)

Anonym sa...

The Nightmare by Lars Kepler (07/03/2012) In this sequel tohusband-and-wife team Alexander and Alexandra Ahndoril bestselling The Hypnotist, detective Joona Linna returns to investigate a series of murders surrounding a suspicious Swedish arms deal. [url=http://www.ukdresshop.co.uk]prom Dresses uk[/url]
[url=http://www.canadagoosehommes.com]canada goose toronto[/url] ePodiatry explains that poorly fitting shoes can cause pain and mobility problems during childhood, and may lead to a variety of foot and ankle disorders later in life.
Here are around a opinions and some factors to carefully consider just like you need to purchase gals jogging sneakers online: - thing Your Foot. [url=http://www.londongenuinepandora.com]pandora uk[/url] We are open by appointment-only on mon-fri | 9-5 and staffed with friendly industry professionals who are committed to providing material solutions. People search for various ways to save money while buying clothes or related accessories. Angry about the fact that Tim Drake who was lining up to be a better Batman that Bruce ever dreamt of being.
Clip one onto your pearl strand to create instant attention.. [url=http://www.soldesgoosefr.com]Canada Goose Chilliwack Bomber[/url] In the first nine games of the season, Jaric averaged 6.3 points; since he dated Adriana Lima, he's averaging 18.1.
Mahmoud | Oct 8th 2012 - One of the major problems that you encountered with the passing years is the yellowing of your teeth. It really depends on the type of retail store that you have. They do not have the century old history in their background, either. [url=http://www.promkleidde.com/]Organza Prom Kleid[/url]

Anonym sa...

An intriguing discussion is definitely worth comment.
There's no doubt that that you need to publish more about this issue, it might not be a taboo matter but usually people don't discuss these issues.
To the next! Many thanks!!

my homepage ... Batman Games