torsdag 29 december 2011

Ett beslut är taget!

Ett nytt år ligger framför oss. Så härligt! Det är nu vi vill ta tag i saker och ting, rensa i röran och förändra till det bättre... eller hur?

För nåt år sen så startade jag i min gamla blogg ett projekt som fick namnet Smörblommeprojektet.


Det började vid ungefär samma tid och gick ut på att jag skulle försöka minska min vikt genom små förändringar... vettigare kost och lite mer motion. Alltså ingen speciell diet... utan sunt förnuft... och viljan till förändring. Det gick bra... men som så många andra gånger så smög de sig tillbaka, kilona! Men nu så...


På 5 månader, alltså till Smörblommorna börjar blomma, ska jag (liksom då) gå ner ungefär 10 kilo. Inte alltför svårt... 2 kilo i månaden... överkomligt, eller hur?

Inspirerad och påknuffad av gulliga Regina, Vitt hus med svarta knutar, så blev jag otroligt stärkt! Regina var en av dem som hoppade på Smörblommeprojektet förra gången. Hoppas hon gör det igen!


Inga resultat redovisas förrän första Smörblomman finns på ängen! När man påbörjar projektet är helt upp till var och en. Du hänger väl med?

Ha det bra!

45 kommentarer:

lisashus sa...

Det verkar som om jag ju alltid har ett smörblommeprojekt, men inget resultat! Men nu vore det väl attan också!!!
Motion och mera medveten kost låter ju enkelt och sunt! Grattis till er som lyckades förra gången!
Jag försöker hänga på här också - det är verkligen välbehövligt! Nu ska jag ta mej i kragen!!!

Trist med dessa eviga stormar! Här blåser det lite, och lite halvklart dessutom!
Ha en fin dag!
Kram
Lisa

Elzie sa...

Ja det gör jag. Nu är jag trött på hängmagar och annat. Hade redan bestämt mig innan, men kan jag göra det ihop med andra så desto bättre. Tyvärr behövs det nog mer än 10 kg här...!
Vilka underbara sommarbilder du visar. Nu längtar man ju ännu mer, haha.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Unknown sa...

Jag är gärna med i ditt smörblommeprojekt fast jag inte behöver gå ner så mycke men dock omförvandla min vikt lite från vissa delar av kroppen till andra och dessutom få lite mera kondis. Det där att röra på sig är lite problematiskt i mitt fall, fastnar ofta i soffan och har svårt att ta mig upp.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Det var det bästa hittills! Jag är med! Jag är inte så förtjust i alla fanatiska metoder, utan tycker att det skall gå med vanlig mathållning. Men just med måtta och att man rör på sig! Kanonbra. Ett litet lustigt problem bara, ska den här s.k. vintern fortsätta så blommar väl smörblommorna inlästa vecka......kramar o tack för bra inititiv, är det OK om jag tar upp det i min blogg också?

Anonym sa...

Trevlig blogg du har!
allt gott
Ann-sofie

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

jag är jätte gärna med..start datum är det på nyårsdagen eller??
Kram

Anonym sa...

Jag hänger absolut med! Nu ska gravkilona bort!!! :) I sommar ska jag bada och då menar jag inte i vassen... ;) Kram Adina

Tre Tanter sa...

Det där lät ju som en riktigt bra idé. Tål att funderas på. Men först ska här firas nyår.
Gott nytt år önskar vi dig!
Kram från Tre Tanter.

Vardag och flärd sa...

Ja, jag vill hänga med!
Kram Eva

Villa Ryttarängen sa...

Jag hänger med , kul grej. När smörblommam blommar då är jag 10 kg lättare och livet lite enklare. Kram /Pia

Ullis/Leva på landet sa...

Behöver också det, men fattar bara inte hur det ska gå till. Tycker att jag har försökt på så många sätt men det vill sig inte riktigt. Du får gärna komma med bra tips så hänger jag också på.
Kram Ullis

Black Iris sa...

Absolut att jag hänger på det här. Jag har ändå liksom många tidigare år bestämt att på Nyårsdagen börjar mitt nya liv.
Önskar dig nu ett Gott slut på året som gått

Kram Maidi

September sa...

Jag känner igen projektet och tror jag hoppade på det tidigare också, tyvärr utan önskvärt resultat. Men skam den som ger sig.

Jag är på!

Av den enkla anledningen att jag vill må bättre och orka mer samt vara glad och nöjd. Det vinner alla på. ;0)

Lycka till önskar jag dig och alla andra smörblommor!

Eleonora sa...

Projektet kommer jag mycket väl ihåg men om jag var med eller el minns jag däremot inte. Jag har med Viktväktarnas hjälp under året gått ner ca 5 kg, men återtagit ett i somras, när det blev för mycket händelser runtomkring mig. Med till nyår tar jag nya tag igen. För mig gäller nu att tappa - ok om det kan bli 8 kg, men 6 är jagnöjd med. Men när man som jag åter medicin är det svårare att genomföra viktminskning. mindre portioner och mer motion -så lyder mitt motto - om jag bara kunde hålla det!!!

Ha det gott de få återstående dagarna på året. Inför år 2012 önskar jag dit allt gott och passar på att också säga Gott Nytt År. Många kramar från
Eleonora

Eleonora sa...

Ok jag är ju med förståss. Börjar 4 januari - för den 3:e ska jag på damlunch.

Ninnis sa...

Vilken härlig utmaning...det finns faktiskt redan 25 kilo mindre utav Ninni men några till skulle inte skada...=)

Kram Ninni

Madeleine sa...

Du inspirerar mig med att hoppa på ditt projekt! 2011 har varit ett jobbigt år för mig, då jag hastigt miste min mamma i cancer och dessutom har varit överhopad med jobb. Det har inneburit att jag varken har orkat eller riktigt haft tid att ta hand om mig!

Men nu är det dags!

Kramiz Madde

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

tack för pysseltipset...nu är jag med stjärn beroende. kolla in på fabrikens sida och deras julstjärna till fönstret, den var också sjukt kul att göra och såå vacker.kram

Ninnis sa...

Hej Eva-Mari!

Du undra om jag minskat i vikt med hjälp av Viktväktare men minskningen har skett genom envishet bättre kost och motion. Gammal beprövad metod som faktiskt fungerar...=)

Kram Ninni

Rosor och ruiner sa...

Vilken bra idé! Jag skulle också behöva hänga på, efter den här julen har det blivit några extrakilon...
Passar på att önska dig ett gott slut och ett gott nytt år!

Britt sa...

Oj! vilken respons du har fått på ditt projekt!
Jag har inte så mycket att ta av, men vill vara med iaf, bara för att lära mig att äta lite bättre och bli lite piggare.
Jag tänker äta mindre med godis och fikabröd. Minska sockerintaget med andra ord och hoppas på ett jämnare blodsocker.

Tack, det ska bli roligt!

Ha ett riktigt fint 2012 och tack för dina ord.
Stor kram britt

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Önskar jag visste hur jag skall bära mig åt.
Äter så gott som inget godis eller kaffebröd alls.
Gott slut och Gott Nytt År
Birgitta

skifferhuset sa...

Vilken respons på ditt projekt, kul! Hänger på även om det inte är så många kilo så är det några för mycket å motion och rätt kost är ju alltid bra! Önskar dig ett Gott Nytt År så ses vi 2012! Kram Iréne

Systrarna Hjertén sa...

Bra initiativ!! Jag hänger gärna på. En av anledningarna till att jag inte orkat blogga så mycket under hösten är att jag börjat träna regelbundet, tyvärr utan att tappa något i vikt, vilket blir nästa etapp. Jag vill gå ner ca 8 kg, har du några bra tips?!

Tack för din uppmuntrade kommentar och Gott Nytt År!

Mvh
Frida

promenader på landet sa...

Hej vännen! Tack för det här året och ett riktigt gott nytt år önskar jag dig, lycka till med projektet! Jag tror på dig! Kram Maria

Fru C sa...

Ja, jag vill vara med ;) men ingen aning om hur det ska sluta! Jag har inte hunnit göra en enda stjärna men jag blir SÅ inspirerad av dina :)

Gott nytt år//Carolina

Skaparglädje sa...

Läste om smörblommeprojektet hos Agneta med bloggen "Snäckskalsdalen". Vilken bra ide´ här vill jag hänga på. Så roligt när vi är många som kämpar för samma mål.
//Anne-Lie

Min Svägerska och Jag sa...

Hittade dig via "snäckskalsdalen" och hänger absolut på. Har redan börjat lite men tycker det låter så otroligt roligt att vi är så många som kan peppa varandra. Jag har 5 onödiga kilon som ska bort men ack avad svåra dom är.

Jag ser fram emot att höra vidare från er alla hur det går. Själv kommer jag lägga in lite bloggar om mina smörblommemånader.
Kram Linda

Ezter sa...

Hittade också hit via Snäckskalsdalen och vill också vara med. Det går riktigt dåligt, vågen konstrar hela tiden. Var hos doktorn häromdagen, han gillar inte mina provvärden riktigt, så jag ska till en dietist. Men en Smörblomma vill jag vara iallafall!/Ezter

LillaTuss sa...

Hittade dig hos Black Iris
Jag hänger på
Men... jag lovar inget ;)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj jag trodde faktiskt att jag redan "skrivit in mig" för jag är ju med från start!!!!

Den här gången ska det gå bättre än förra gången, för nu visste jag ju var jag skulle börja;-)

Nu hoppas jag att det blir måååånga Smörblommor som kommer att blomma i sommar;-)

Kram,
Regina

Marianne sa...

Hoppsan är jag också med? Behöver lite mer självdisciplin och frösådder för att vikten ska bli i balans....och ett träningskort.

Äppelblom sa...

Jag hänger på! Borde gå ner 10 kg, men jag startar med 5.

Livet och vardagen sa...

Har länkat från min blogg, mitt mål är mer än 10 kilo men jag önskar oss alla lycka till:-)

nattugglan sa...

Jag hänger oxå med i viktminskningen..men om det blir 1 kg el 10 återstår att se då smörblomman blommar..Jag önskar det vore 10 el mera,,så nu ska jag försöka då man har flere att kämpa med.o som håller tummarna;O) Lycka till alla..kram

Ninja sa...

Lycka till!

Steekjes en Stygn sa...

Hittade dig hos Black Iris. Trevlig blog du har. Skulle behöva gå ner lite jag med. 5 Kilo eller så. Nu är det så att både i Holland och i Frankrike blommar smörblommorna mycket tidigare än i Sverige. Om jag hakar på har jag bråttom.Få väl försöka. Tycker om ideen.
Ha det gott.
Anje

Anjas Hill sa...

Det låter inte helt fel! Här finns kilon som inte är nödvändiga;)))!
Jag fattar bara inte hur det skall fungera?
/ANja

Miruschka sa...

Jag hittade hit tack vare att Eva tipsade mig!
Började "mitt nya liv" igår och det känns bra mycket bättre om man är flera:)
Jag hoppar på och förhoppningsvis blommar jag ut efter att ha tappat 10-11 kilo!
//Marie

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej! Jag kom in via Maidi. Har 14 kilo kvar att gå ner. Har hållit på ett och ett halvt år.Börjar närma mig 69 år. så det är inte det allra lättaste. Som ung var det enkelt.
Älskar smörblommor, trodde först vi skulle äta dom. hihihi


Kram Mi

Emmelie sa...

Åh, detta var ett roligt projekt :), Vill jag vara med på och kämpa för :).. jag har lånat dina bilder och länkat till din sida för att inspirera fler :) hoppas det är oki? mvh Emmelie

Holly Design sa...

Låter spännande. Bra med en liten extra knuff.
Jag är på.
Som sagt det finns alltid lite extra att ta av.
Kul idé.
Så hej och hå så kör vi.
Kram / Gunilla

ulla laiho sa...

Provade en blus idag - gick inte att knäppa över magen. Jag är med!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Om jag kunde förstå varför, men det gör jag inte, fast jag känner mig lättare så har jag gått upp igen.Det måste jag råda bot på.Nu går jag ut en lång runda varje dag.Både på grus och i lite skogsterräng.
Sa ifrån mig hälsoenheten bara för detta.Det är inget att hänga läpp för, bara ta nya tag.Vet att det går sakta.Min syster hade gått ner över fem kilo, hon hade blivit så rynkig i ansiktet.Hon var ju inte tjock innan.158 cm.Och bara muskler.
Och det vet vi ju muskler väger mer än fett.

Kram Mi

Viktkamp sa...

vilken rolig grej =)