fredag 16 november 2012

Novemberkrans, granar och tallegrenar


Hela dagen igår lyste solen över oss och under promenaden tog vi några smågranar som jag satte i järngrytorna vid grinden när vi kom hem. Det gäller att passa på när jorden tinat upp igen för här har vi haft tjäle ett bra tag tidigare.


Vid trappan har äppelkvisten fått lämna plats för några tallegrenar. Likaså passade vi på att såga en lämplig adventsgran som ska lysa upp utomhus... men den tänder vi inte förrän till första advent.


Här, vid skogsbrynet där vi bor, finns inga gatljus eller annan belysning alls så här är verkligen kolsvart på kvällarna.


Därför har jag redan nu satt upp min ljuskrans. För det är ju nu som den behövs allra mest... under den absolut mörkaste tiden på året. Min novemberkrans är jag så glad över!

Ha det så gott i novembermörkret!

34 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon!
Vad skönt att redan ha fixat med en gran till advent och så mysigt du gjort med smågranar.
Ni bor verkligen fint där vid sgogsbrynet. Drömmer om att få flytta ut på landet när marnen flyger ut.
Visst är det så att att det är nu vi behöver lite belysning som lyser upp i novembermörkret.
Ha de gott. kram Ing-Britt

Skaparglädje sa...

Så mysigt du gör det. Vi ska leta utegran imorgon. På landet är det verkligen mörkt på kvällarna, men vi är vana, precis som du skriver så är det så på landet.
Kram!

Anonym sa...

Visst är det mysigt med små granar lite här och där. Här är det också kolsvart inte lampa så långt ögat kan nå. Förstår att din ljuskrans lyser upp.
Önskar dig en härlig fredag
Kram
AC

bakom berget sa...

Du bor verkligen så himla vackert där vid skogsbrynet.
Jag har fortfarande inte hämtat min lilla dikesgran (jag rycker upp en i diket längs skogsvägen) som jag ska ha vid entrén. Jag fick sån inspiration nu när jag såg så fint du har gjort.
Ha nu en riktigt skön helg!

Kram Åsa.

Britt sa...

Har också hämtat hem en minigran som står på trappan, idag skall jag försöka att få till några lingonhjärtan innan helgjobbet tar vid//Britt

Vardag och flärd sa...

Så vackert du bor! Där vi bor finns inte heller någon gatubelysning, det är riktigt svart så de senare åren har jag också börjat med lite fler belysningar för att få det lite mysigt från utsidan också.
På lördag ska lilla barnbarnet och jag ut i skogen och plocka mossa och smågranar, får se hur långt hennes små ben orkar.
Ha en fin helg!
Kram Eva

X sa...

Så fint du gjort....börjar bli dags här oxå;) Trevlig helg/Kram Lussan

lisashus sa...

Vilka fina granar du har hittat!
Ja, det gäller att passa på när det är milt ute. Här har vi haft riktigt varmt de senaste dagarna.

Ja du, riktigt kolsvart är det här också! Snart åker nog elljusstakarna fram! Det är NU det verkligen behövs lite extra ljus in fönstren och lite varstans!
Önskar dej en riktigt skön och fin fredag!
Kram
Lisa

Mejrams! sa...

Hej Eva-Mari! Ni bor verkligen fint där vid skogsbrynet, ser helt underbart ut. En av fördelarna med att på landet är naturskafferiet, så fina granar du har hittat. Det kan jag verkligen sakna med att inte bo på landet, att ha nära till skogens "delikatesser". Ha en riktigt fin helg!/Kram Merja

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ååå så fiint det var med de små trærne i de rustne jerngrytene da ! Jeg var også i skogen i går og hentet tre små trær til , furu og gran . Her vi bor er det heller ikke gatelys og det er klin mørkt på kvelden , men jeg synes det er koselig . Nå blir jeg litt i tvil her ... skal jeg også henge opp en lyskrans tro ... Ha en god fredag ! Klem

Anna Vattenkanna sa...

Tänk att bara kunna gå ut och få tag på grane och tallris! Lyx för en som bor i en stad. Det blir till att köpa på torget eller så klipper jag av min lagerhägg...

Kram

Felix sa...

Så fint du har pyntat! Tänk att det bara är två veckor kvar till första advent! Bäst att fixa granar och mossa nu i helgen medan det är mildväder. Smågranarna står på tillväxt bakom jordkällaren, så det krävs ingen längre promenad... ;-)

Synd att du missar Bokens Dag, men tur att du redan hade hört Karin Berglund... ;-)

Ha en skön helg! Jag hoppas på några solglimtar, men väderprognosen ingav inget större hopp.

Novemberhälsningar
Elisabet

Livsnjutaren sa...

Så fint och inbjudande du gjort det! Känner att jag längtar tillbaka till den tid jag bodde i soldattorp ute in the middle of nowhere... Ha en riktigt fin fredag! Kramis

Snäckskalsdalen. sa...

Ååååå, så vackert ni bor! Det ser så mysigt ut, där vid skogsbrynet. Fast vet du, jag hade tänkt mig att det var lite kullar runt huset, tänk vad man kan få för sig...

Du har gjort så fint i dina byttor! Tänk så lyxigt vi bor som kan ta med oss nån gran här och lite tallris där, det är underbart!

Din fina ljuskrans måste ju så klart vara upp nu! Den lyser så fint.

Agneta kramar

Ninnis sa...

Du bor så vackert och man blir verkligen välkomnad till ditt hem av bilderna att döma...=)

Trevlig helg !

Kram Ninni

Rosa i huset i vitt sa...

Fint med granarna ..jag hoppas det inte fryser på än på ett par dagar så att jag hinner ut och rycka upp några granar
ha en trevlig helg
kram Rosa

Anna-Maria sa...

Ja nu börjar det bli dags för tall och granris. Snyggt hos dig! Bor också granne med mörka skogen, gatubelysning skymtar jag en bit bort. Ha en fin kväll!

Rosor och ruiner sa...

Vilka söta smågranar ni hittade! Jag har köpt en ny slinga att ha ute o jag är bra sugen på att sätta upp den, annars brukar jag vänta med allt pynt.
Nu är pionerna i jorden ;) var riktigt skönt att ligga där på knä o gräva, lättgrävt var det med!
Vilken fin krans i fönstret!
Trevlig helg!

Isas Trädgård sa...

Hej Eva-Mari !

Det är alltid så härligt att titta in till dig med stämningsfulla bilder och kreativa pyssel!
Din ängel i förra inlägget är jättevacker ... förstår att det är en favorit och bilden på ert hus inbäddat i första snön ... vilken idyll !

Tack också för tips om björkriskransar och virkade mattor om jag inte skrivit det tidigare !

Jag gör ett inlägg snart om decoupage .... hur man gör ... det står på flaskan också som finns att köpa på Panduro ! Det är olika beroende på om man skall göra på tyg, trä eller annat.

Ha det så gott !
Kram/Isa

Ninnibus sa...

Vad himla mysigt du gjort det!! Visst förstår jag att du behöver ljus i mörkret när du bor vid världens ände..*ler* Novemberkransen är jättefin..var har du köpt den? Här ligger man efter..för vi har varken tjäle eller snö än..och löven ligger kvar..hrm,hrm. Ska väl komma igång snart..liksom med bloggen.
Ha det gott o sköt om dig!
kramis

Avslutat konto sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Avslutat konto sa...

Men Eva-Mari!

Vilket fint fönster du gjort... är det en duk eller en sjal? Vad VACKERT! Du är så händig och påhittig!
Här har vi hängt en lykta på verandan... och jag städar ateljén... Försöker fixa lite hemma så att det ser mysigt ut och snart ska mer lampor upp ute.
I morgon plockar jag in lite blåbärsris för nu har rosorna nickat som jag fick....

Varm kram från mig till dig!
Linnea

Lena sa...

Vad fint du har gjort det med granar.
Det gäller att passa på innan det fryser på igen!!!!
Ha en skön novemberhelg!
Kram!

Villa Ryttarängen sa...

Jättemysigt med tallris. Novemberkransen likaså, jag har ju satt upp min lilla led slinga med snöflingor just för att det är så mörkt nu i november. Kraaam Pia

G:a Affären sa...

Så fint du gjort där ute, då är det klart inför advent och bara tända belysningen!
Utan gatljus har du möjlighet att se många fler stjärnor, och stjärnfall.
För mig inger det en trygghet när jag ser en gård ligga sådär vid skogsbrynet med åkrar intill. Vilket vackert land vi bor i!

Trevlig helg!
Kramar
Cia

Steekjes en Stygn sa...

Så vackert du bor där vid skogsbrynet. Fint det blev med ljuskrans i novembermörkret.Idag är ganska mörk här med men det beror på dimman som ligger tjock över staden.Mycket otrevligt.Så fint du har gjort.Jag har fortfarande blommande pelargoner och fuchsia på balkongen.
Ha en trevlig helg
Anje

Lövkojan sa...

Så mycket det gör med humöret att få tända en krans, ser så mysigt ut!!
Vackert det blir med allt grönt och så snygga granar du fick tag på!

Ha det fint, kram Marie-Louise

promenader på landet sa...

Hej Eva-Mari! När jag läser din blogg tänker jag att vi bor ju bara 15-16 mil i från varandra, men du har det mycket kallare än mig! Både snö förra veckan och tjäle, här är det bara regn och lera:) Så fint det blev med riset, det känns att det börjar närma sig advent! Ha det gott kram från Maria

MårsArt sa...

Visst är det mysigt att fixa lite adventkänsla.
Idag har jag varit i skogen och plockat några smågranar m.m. inför advent.
Ha en skön söndag
Kram
Agneta

Black Iris sa...

Så fint du pyntar både här och där.. Ni bor så otroligt vackert också.

Kram Maidi

Mycket annat & lite betong sa...

Så mysigt det ser ut hos er!
Vi var i skogen och plockade mossa idag och en liiten gran. Men nu ser jag att jag vill ha fler granar att sätta vid grinden också.

Kram Agneta

Queen of Kammebornia sa...

Vad fint!

A House With A View sa...

Vad fint du gjort!!! Sååå mysigt med granarna!!! Dekorativt!!! Ja nu är det dags att fixa granar, vad tiden går!! Första advent knackar på dörren:)))

Kraaaaaaaaaaam aka

Beate sa...

Hei fra Norge;)
Så fint du har det,jeg fikk lyst å flytte inn;D
Så fin lyskrans du har i ditt vindu,nå begynner det herlige lys i hver en krok tiden!
Så nydelige hunder du har,er det terrier?
Klem fra Beate