tisdag 17 april 2012

Nu är stommen rest!

När jag kom hem i söndags efter en trevlig kalasdag hos dotter L i Falun, så hade Gubben plockat ihop och rest stommen! Så glad jag blev... Glädjehuset börjar ta form!


Vi har efter mycket funderande hit och dit valt att placera det i vildhallonsnåret nedanför lillstugan. Närhet till vatten är ju en viktig orsak. Sen kan jag tycka att det nog är mysigt att sitta därinne och vara omgiven av hallon utanför.


Nästa steg är att sätta i alla glasrutor. Men de måste putsas först, mossa och alger sitter kvar efter husets tidigare liv. Sen ska vi lägga betongplattor både innanför och runt om utanför. Jag kommer inte att ha några öppna jordbäddar utan all odling därinne kommer att ske i krukor, lådor och hinkar.


Våra ruttnande odlingslådor i trä har bytts ut mot murade! Jag blev så inspirerad i somras när jag såg hur fint Jord under naglarna hade murat upp sina odlingsbäddar! Så nu tänker jag bort de fem cm snö som kom igår, och väntar på sol och värme så vi kan fortsätta på våra projekt. Fast mest är det ju Gubben som jobbat om jag ska vara ärlig!

Och så väljer vi att tro på mormor som sa att Aprilsnö är fåragö! Eller hur? Ha en bra dag!

31 kommentarer:

lisashus sa...

Åh, så spännande med glädjehuset!
Snart hoppas vi att våren är på riktigt!
Här har vi också fåragö idag - massor!!!:)
Kram
Lisa

Mejrams! sa...

Kommer att bli kanon! Tänk att sitta där inne och mysa.
Så mycket snö ni har fått, rena rama vintern men den är nog snart ett minne blott. Ha det gott i jobberiet!/Kram Merja

Steekjes en Stygn sa...

Förstår hur glad du är när du tittar på den här stommen och drömmer......Men oj så mycket snö!
Idag skiner solen igen men det är fortfarande alldeless för kallt. Inatt blev det rejäl med frost. Måste ut nu och kolla om allt har klarat sig.
ha en fin dag.
Anje

Rosa i huset i vitt sa...

Så härligt det kommer att bli.

Ha en bra dag
Kram Rosa

Skaparglädje sa...

Så roligt att det går framåt med växthus-bygget, du kommer att få mycket glädje av det.
Trist med snön som kom tillbaka.
Var är våren?!
Kram!

Felix sa...

Förstår din lycka över växthuset!

Ser att ni också fick en massa snö igen... Då ska det väl växa ordentligt i trädgården i sommar, för här är det tredje gången vi fick nytt snötäcke i april!

Mjau från Tiger

Unknown sa...

Om man bortser från snön så kommer det bli såå bra. Skönt att sitta där bland grönska när det blåser utanför.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Villa Ryttarängen sa...

Kul! Men vad med snö du har. Jag tror det blir jättemysigt med lite hallon utanför. Kram Pia

Vardag och flärd sa...

Så roligt, nu är det på gång! Jag har också ett begagnat växthus och ska inte heller ha odlingsbäddar utan det blir krukor och byttor. Vet inte om det blir så mycket odlat under de närmaste åren pga tidsbrist men det ska vara ett hus för att mysa i och njuta av dofter av de växter som finns där.
Vi har också snö här av och till idag!
Kram Eva

Isas Trädgård sa...

Vilket härligt namn du har gett ditt växthus ... så passande ... växthus är ett riktigt Glädjehus !!

Snart är nog snön borta, så ni kan fortsätta bygget ... förstår att du längtar !

Murade odlingsbäddar lät intressant !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Snäckskalsdalen. sa...

Igloooo, jag tänker iglooooo!
Nej, då, så fint det verkar bli! Tänk vad du kommer att få glädje av glädjehuset!
Agneta kram

Ezter sa...

Det ser härligt ut!

Miruschka sa...

Jag förstår att du längtar, det ser himla bra ut (minus snön då förstås!)
Här har det snöat idag också, jag längtar efter sol och VÄRME!!
Kram♥

Black Iris sa...

Åhh, ett eget glädjehus skulle alla få ha..
Det kommer att bli så bra när snön försvunnit..

Kram Maidi

Cajsas Faster sa...

Snart är snön borta ska vi tro!

Du kommer ha så skönt i ditt glädjehus!

Kram Marie

Merja sa...

Det kommer att bli toppen både med Glädjehuset och de murade odlingslådorna!!
Måste nog ta en tur i sommar och kika;)
Ha det gott!

Mycket annat & lite betong sa...

Men fy så mycket snö ni har! Vår snö har smält för tillfället.
Vad man längtar när man ser dina fina odlingslådor och växthusstommen. Jag har sått ruccolafrön i en låda i mitt växthus. Så nu väntar jag...

Hoppas att ni snart blir av med det vita!
Agneta

Högagärde sa...

Uppmurade odlingsbäddar.....det skulle jag vilja ha. Supersnyggt och säkert väldigt praktiskt.

annika sa...

Det är nog bra för växandet att det kommer snö men......
Växthuset kommer att bli ett välbesökt hus.

Kram

STENLYCKA sa...

Godmorgon!
Vad fint det kommer att bli ditt Glädjehus, snart kan du sitta där inne och njuta av vildhallonsnåret utanför.
Hoppas snart att snön försvinner, ser ut som även vi skull få lita vitt idag, svarta moln tonar upp sig och det är så kallt.Långkalsongsväder för min morgonpromenad.
Ha en finfin onsdag!
Kram Raina

skifferhuset sa...

Så mysigt det kommer till att bli! Gör du rätt i att plantera i krukor eller annat, jag la igen mitt och har nu bara krukor , helt underbart! Kram Iréne

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jisses vad mycket snö...huga...men det är tur att drömmar kan förbise snön och istället se glädjen och mysiga kvällar vid hallonsnår=)

Här titt-tutar fåglarna på och jag hoppas jag kan gå ut en sväng och lyssna på koltrasten ikväll.

Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
Kram,
Regina

Ninnibus sa...

oj, vad roligt att det är ihopsatt nu..Värsta jobbet klart kan man säga..*ler* När jag skurade mina glas från mossa hade jag en stor plastlåda att lägga dem i och skurade med diskmedel o svamp. Diskhandskar rekommenderas så du inte tappar halkiga glas eller skär dig. Då vet ju du vad du ska göra medan snön töar..*ler*
Är det gasfjädrar till takluckor oxå??
Kram kram Ninni

Elzie sa...

Jag är så avundsjuk på alla som har glädjehus! Skulle så gärna vilja ha ett här också!! Ska bli kul att se när ni är färdiga med det och med hallonen runtom.
Den där gjutna odlingsbänken såg praktisk ut. Något för vår trädgård också + att man har gjuten botten så de äckliga, slemmiga sakerna inte kan komma in!
Hoppas du får en fin torsdag.
Kram Elzie

Ninnibus sa...

Såpa till glasen blir ju finemang..*ler*
Ett tips är att lossa gasfjädrarna till hösten sen så inte glasen går upp när solen ligger på under vintern. Jag hade så ett år och på våren fann jag en liten död fågel i odlingsbädden som hade svultit ihjäl stackaren.
Kramelikram Ninni

Elzie sa...

Nej, det är ju det som är problemet, det blir en bassäng med golv, haha. Men det hade varit bra om det hade gått att ordna!! Vi har dom där äckliga sakerna och jag bara hoppas att flertalet har frusit ihjäl i vinter. Dom är SÅ äckliga!
Kram Elzie

Eleonora sa...

Det var väl en glad överraskning du fick när du kom hem från Dalarna! Det kommer att bli jättefint med huset där du placerat det. Bara att sträcka ut handen och nypa tag i ett hallon! MUMS!

Jag förstår att du väntar extra otåligt på att all snö ska försvinna. Hoppas det går fort så att du kan få göra i ordning alla de tankar du har i huvudet.

Lycka till min rara vän och stor kram från
Eleonora

Ninnis sa...

Är sååå glad för din skull...vilken glädje att se hur "glädjehuset" växer fram...=)

Håller med mormor..!!!

Ha en skön kväll...<3

Kram Ninni

Viola sa...

Låter så mysigt när du beskriver det färdiga huset..kommer att bli ett härligt rum att vistas i..är så glad över mitt glashus både i vattenhålet och här hemma, kram

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

så härliga odlingslådor ni gjutit..
ha det gott!
Hälsningar gabriella

Jord under naglarna sa...

Det är så roligt när man själv får inspirera någon!
Jag bara tar och tar när jag läser alla fina och inspirerande bloggar så det är roligt att ge något också. :)

Tänk vad mycket glädje och lycka ditt växthus ska ge!
Mitt glashus är det bästa i min trädgård!

Ha en härlig helg!