fredag 27 april 2012

Fredag... och tomt i huset


Igår, när mina kära gäster åkt hem, blev det tyst i huset. Och väldigt tomt. Det är så roligt att få rå om barnbarnen ett tag, och dotter L såklart, men jag kan erkänna att det är skönt när vi gosat klart om man nu nånsin kan det? och de börjar längtar hem till sin vardag igen. Nu är leksakslådan, pusslen och spelen undanlagda igen. Till nästa gång...


Gubben har börjat lägga golvet i Glädjehuset och det blir så bra! Nu önskar jag bara att det blev riktigt skönväder snart så att han fortsätter och jag kan rensa klart i rabatterna. Just nu är det grått men uppehåll.

Jag brukar skriva matlista för varje vecka, enklare och framför allt billigare kan det inte bli. Vi, som bor en bit ut på landet, har ingen butik nära. Därför gäller det att tänka till så allt finns hemma. Oftast handlar jag på fredag förmiddag. Då är det ingen trängsel nånstans. Så nu ska jag planera nästa veckas mat och skriva lista... nästan allt är slut!




Ha en fin helg, trots prognos som inte lovar så där värst mycket mer än regn. Hos oss i alla fall.

23 kommentarer:

Ezter sa...

Vad mysigt ni haft det! Jag fick förmånen att passa mitt drygt 2½ åriga barnbarn i onsdags, han var för hostig för dagis. Vi hade en mysig dag med mycket bus, lek, bokläsning och pussar. Dem kan man ju inte tacka nej till, bara för att han är förkyld!
Smart med handlarlista, det kör vi med i perioder. Borde göra det jämt!

Anonym sa...

Vad roligt att du fått vara mamma o mormor. Jag blir avundsjuk, svårt att ha sina kära så långt borta. Men fick gossa med barnbarnen i Rom för ett tag sedan. Nyfiken att se hur fint det ska bli i Glädjehuset. Ha en skön helg, o kram/ Lizbeth.

bakom berget sa...

Förstår att det är lugnt och tyst i huset nu.
Jag bor precis som Du, en bit ut på landet och utan butik i närheten. Så visst får man planera. Men det är nog rätt bra för plånboken skulle jag tro ;o))
Jag förstår att du längtar efter finväder så att du kan fixa i växthuset. Jag väntar oxå...ska storstäda mitt så snart värmen kommer. Här utlovas regn och åska idag, så nån sol är väl inte att hoppas på tyvärr.
Ha en skön helg nu!
Kram Åsa.

lisashus sa...

Det låter som om du har haft roliga och intensiva dagar, och jag kan tro att det blir tyst och lite stilla när de har åkt! Vilket fint konstverk du fick!!!

Ja, att planera sina inköp är viktigt och säkert billigare också när man bor långt ifrån butikerna!
Här har jag ganska nära till vårt stora ICA, som också verkar vara en träffpunkt här på landet!:)
Regn, kallt, och gråmulet är det alltjämt här också, de lovar solar men de flyttar allt längre fram ju närmare man kommer....!
Önskar dej en fin fredag!
Kram
Lisa

Rosa i huset i vitt sa...

Mysigt att umgås med barn o barnbarn
Ha en trevlig helg

Kram Rosa

Steekjes en Stygn sa...

Förstår att det känns annorlunda när dem nu har åkt till sig igen.
Nu när butiken i byn har stängt har vi också börjat med matlistan. Vi märker skilnaden för i Holland har vi snabbköpet nedanför lägenheten och här måste vi åka en bra bit. Visst märks det i plånboken när man planerar.
Även här är vädret fortfarande trist. Regn igen idag.
Ha en fin helg.
Anje

promenader på landet sa...

Hej! Vad mysigt att få rå om barnbarnen ett tag, men nu får du lite egentid igen:) Bra att kunna få båda! Må så gott i helgen och vi får hoppas på sol! Kram från vännen Maria

Villa Ryttarängen sa...

Förstår precis vad du menar. Min ena son och flickvän brukar komma och stanna över helgen och det är jättekul. Fullt ös hela helgen ,mat, spring, ta plats och breda ut sig. Tvätt och lite annat som väller ut överallt. Roligt men rätt skönt när de vinkar By By! Kram Pia och hoppas det blir värme snart.

Rosor och ruiner sa...

Förstår att det kan vara skönt när det återgår till det "normala" även fast det är roligt med besök!
jag har också börjat planera matinköpen bättre, sen ungefär en månad tillbaka handlar jag på onsdagar, så att det skall finnas en vecka här hemma. Trots att jag har fyra minuters promenad till affären, men jag var så trött på att ständigt och jämt handla. När man kan göra så mycket annat skoj!
Ha nu en skön helg! Kram!

annika sa...

Det är bra att planera sina middagar. Förr gjorde vi det men nu vet jag inte hur det har blivit. Kanske blir det lite mer ordning när C kommer att vara hemma lite mer :).

Så fint Maximillian ??? har målat.

Fy tusan vilket regn det kom här nyss...och två åskknallar.

Ha en skön helg...kanske lite tid i Glädjehuset

Kram

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vad trevligt ni verkar ha haft det.
I morgon skall vi få vara föräldrar och farfar och farmor hela dagen och kanske kan gråstensmuren på landet bli klar.I alla fall får vi många starka armar till hjälp :-)
Trevlig helg
Birgitta

Britt sa...

Förstår att det blir tyst och tomt. Matlista pratade vi om i dag att vi skulle börja med igen för i dag visste vi inte alls vad vi skulle ha till mat//Britt

Eleonora sa...

O va underbsrt - dom har ätit er ur huset!? Bra att skriva lista så att man vet att allt finns hemma - om man skulle vilja baka eller så. Skönt har ni haft det och jag är så glad för din skull men jag kan även förstå att det är skönt när allt är som vanligt igen.

Ha det gott maken och du. Kramar

Annes vita rum sa...

Härligt med barnbarn.det är det som kalls livets efterätt;)Ha en fin helg/kram Anne

Ninnis sa...

Vad härligt att få rå om nära och kära...livsglädje...!!

Ha en skön helg....<3

Kram Ninni

Lövkojan sa...

Låter verkligen som att ni fått ha härligt ihop och såklart det måste kännas lite tomt först efteråt, det skulle jag känna!

Jo, nu hoppas vi iaf på uppehåll mellan alla skurar, idag var det toppen. Spännande det låter med golvet, kram Marie-Louise

Anonym sa...

Förstår att du haft det mysigt, så fint konstverk!!!
Nu hoppas vi på mycket sol och värme så humöret blir på topp i helgen.
Ha det gott
Kram
AC

Blommiga Rutan sa...

Låter så mysigt med barnbarn!
Vilket konstverk du fått! Jättefint!

Skön helg
Kram Anncathrine

Isas Trädgård sa...

Hej Eva-Mari !

Roligt att du läst mina krönikor ... och kände igen dig !! Härligt med en själsfrände !!

Så spännande att ni kommit så långt med växthuset nu .. och du den gröna färgen som du målat den har jag varit på jakt efter till farmor och farfars gamla kommod ... tack för färgnumret !

Ha en riktigt härlig helg !
Kram/Isa

MårsArt sa...

Tyvärr blir det inte att jag träffar mina barnbarn så ofta, p.g.av heltidsjobb och 12 och 20 mil mellan oss, men desto kärare när jag gör det.
Då vill man liksom hinna med ALLT!
Ha en fin helg.
Kram
Agneta

Vform sa...

Ååå, vad roligt ni haft det!!
Dom är bara för underbara de små liven!
Och teckningar blir det inte för många av!
Hoppas på bra väder så ni får inreda ert glädjehus!
Trevlig Valborg till Er!!
Kram Vivan

lotta sa...

Mysigt att rå om barnbarnen och vilket fint konstverk du fick! Jag gillar erat vackra vardagsrum! Ha en fin Valborg! Kram Lotta

Rose Garden Malevik sa...

Förstår att det blev tyst efteråt :)
å missa nu inte..

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter.
redan 85 fina bloggar med.
VÄLKOMMEN :)
Håkan