fredag 15 juni 2012

Förälskad... i bergklint!


Ja, det kan man nog säga... att jag har blivit kär i bergklint. Och i veckan fick jag ännu flera att plantera i min nyaste rabatt! Som tidigare gått under namnen tagetesrabatt och lasagnerabatt. Hädanefter kommer den att heta bergklintrabatten! Inte mycket att se än...


.... men vänta bara!


Även om det bara syns små bergklintknoppar så kommer de att blomma redan i år!  Den som har bra ögon ser att det vimlar av ringblommeskott överallt! Alla mina bilder kan förstoras, klicka bara på bilden.


Mina egenuppdrivna tagetes börjar blomma precis nu! Syns på bladen att de blivit frostbitna. Väntar med spänning på Linnétagetesen! De fröna fick jag av Anna Vattenkanna i våras och det är en gammal högre, gracil sort. Visst är det en spännande tid?


I onsdags besökte jag rara Isa, Isas trädgård, och hon grävde upp en stor tuva bergklint från sin jätterabatt! Dessutom fick jag solhattar och lavendel med hem. Hon har en helt magisk trädgård med ett växthus som är som en dröm. Gå in här så kan du med egna ögon se hennes paradis. Tack Isa för en trevlig stund och för din givmildhet.

Så nu har jag planterat ytterligare tio plantor bergklint och hoppas att rabatten så småningom ska bli precis så ljuvlig som jag drömmer om! Som den jag såg i Wadköping för nåt år sen...

Hoppas solen lyser över er i helgen. Just nu ser det lovande ut hos mig. Ha det gott!

22 kommentarer:

bakom berget sa...

Jaså är det så dom heter!
Min väninna har massor av sådana och hon kallar dom för "sina tistlar" Dom växer som ogräs säger hon. Jag har faktiskt blivit lovad att få ta en planta av hennes, så snart ska dom nog få växa även hos mig.
Bergklint alltså....Det ska jag berätta för henne :o)
Idag ska jag nog tigga åt mig en bukett, att ha på bordet. Det är ju såå fint!
Ha en solig och skön helg nu!
KRAM Åsa.

Annes vita rum sa...

Jättevackert,och nog växer dom som ogräs,så tacksamma att plantera,så fint att ta in i en vit vas:)
Tack snälla för upplysningen om att jag hade ordverifiering,hade inte en aning... vill inte ha,så säg till mig igen om jag lyckas trycka på fel knapp:))ha en fin dag.../kram Anne

Lena sa...

Din rabatt kommer att bli jättefin och blomma länge! Det gör den med plantor man drivet upp själv!
Bergklint är verkligen vacker - fick just en planta av grannen.
Trevlig helg!!!!

Felix sa...

Jag hade bergklint som jag hade fått från mitt föräldrahem, men den åt sorken upp förra vintern... Saknar den blomman i skogshörnan, där den var så fin. Fast vi har alltid kallat den för trädgårdsklint, men när man googlar ser man att fler än jag kallar den för det...

Sommarhälsningar
Elisabet

Felix sa...

Glömde säga att besöket hos Isa måste ha varit en upplevelse. Hennes växthus är underbart!

Sommarhälsningar
Elisabet

lisashus sa...

Jag håller med dej - bergklinten är jättevacker! Fick också en tova häromåret och nu dyker den upp lite här och var i trädgården och sprider sej vill jag lova och man får verkligen hålla efter den. Man vill ju ha lite annat än bergklint i rabatterna!:)
Så fin din rabatt kommer att bli och tagetesen lyser upp med sina intensiva färger!
Ha en fin fredag
Kram
Lisa

Blommiga Rutan sa...

Din rabatt kommer att bli så jättefin! Javisst är bergklinten fin, har den också lite här o var i trädgården. För några år sedan var det en bekant som frågade varför jag inte tog bort det ogräset!!!! Hur kan man kalla den vackra blomman för ogräs?

Pelargonen i ditt förra inlägg är ju makalöst fin!

Tack för din fina grattis hälsning hos mig. Tänk att ditt första barnbarn också är född 6 juni!
Och vilken lycka, fem barnbarn.

Önskar dig en riktig skön helg
Kram Anncathrine

Maria sa...

Önskar dig en RIKTIGT go helg, Kram Maria

Anna Vattenkanna sa...

Bergklint är en finfin perenn. Tänk en hel rabatt... Mina Linnétagetes har börjat blomma nu och är så fina så. Roligt att dina också är på G, du kommer inte att bli besviken.

Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, det var förra året jag fick lära mig här i bloggarna att det heter bergklint. Jag kallade det också för tistel innan. Jag har en nämligen och jag tycker dom är så fina, färgen är underbar och det är en tålig och bra snittblomma också!
Din rabatt blir så fin, det vet jag redan!
Agneta kram

Rosa i huset i vitt sa...

Visst är dom fina ..har såna med
blir så fina ihop med lite hundkex

Ha en trevlig helg
Kram Rosa

Anonym sa...

Här var det massor av härlig inlägg på en lång rad. Så fina bilder.
Ha en skön helg
Kram
AC

Vardag och flärd sa...

Jag lovar dig att rabatten kommer att bli frodig! Klipp bort de överblommade så kommer det nya blommor igen och du har blommor lång tid.
Kram Eva

promenader på landet sa...

Bergklint heter de ja, nu har jag lärt mig det:) Vackra bilder som alltid från din trädgård. Ha en fin helg kram från Maria

Villa Ryttarängen sa...

Bergklint är fint och sprider sig bra hos mig. Bara att klippa ner när de blommat så kommer de en gång till... Kram Pia

MårsArt sa...

Blåklint är Östergötlands landskapsblomma.
Hade mycket av Bergklint i rabatterna när jag bodde där.
Gissa om jag gillar den...
Kram
Agneta

Hildas hem - Sofia sa...

Så fint! Och ja, det är verkligen en spännande tid nu. Jag vill ha några grader värme till så att det verkligen sätter fart bland växterna. jag tycker att det går liiiite segt - eller så är det jag som är otålig :)

Bergsklinten var vacker, och den var dessutom en ny bekantskap för mig. Jag är inte så vass på blommor - det är grönsakerna som är min grej :)

Jag önskar dig en fin söndag!
Kram Sofia

Lövkojan sa...

Man ser ju hur fint det kommer att bli, härliga blåa färg!
Visst är det fint när man har någon att dela växter med, det är rikedom det :)

Är så avundsjuk på alla med vildpelargoner just nu, har letat överallt men ingenstans finns den :( jag får väl som du hitta på mässan nästan år!

Ha en fin dag, kram Marie-Louise

Landbohaven sa...

Hvor ser det godt ud. Smuk buket blomster der står på en rigtig flot dug.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.

Britt sa...

Har skällt om min bergsklint som sprider sig så, helt obefogat var en annan blomma som blommade. Men den gillar jag inte ska utrotas nästa vår//Britt

skifferhuset sa...

Vilken fin rabatt det kommer till att bli! Ha en fin söndag kväll! Kram Iréne

annika sa...

Kommer att bli så fint med den vackra blå färgen i den rabatten mot det vita i bakgrunden. Här finns massor av Bergklint så om någon vill ha och har vägarna förbi så hör av er. Jag tycker att de doftar som godis.


Kram