söndag 3 juni 2012

Drabbad... i det lilla

Vi är nog inte de enda som drabbats av regnet och blåsten som dragit fram över landet. Fast drabbad och drabbad... inga nerblåsta tak eller träd... men i det lilla i alla fall!

Dillpionen, min bebis, har stoltserat med två knoppar i år. Den härstammar från en gammal dalagård där ingen vet hur länge den stått. Dotter Å med familj bor där och hon gav mig en rotbit för några år sen som jag är så rädd om och så glad över att den växer till sig varje år. Som sagt... två knoppar i år!


Den ena stjälken med knopp hittade jag avblåst igår... Med sorg i hjärtat satte jag den i lilla hyllan där den stod med slokande huvud. Så ledsen den såg ut!

Men nu på morgonen hade den rest sig upp så den slagit huvudet i hyllan ovanför! Tänk att den orkade!


Raskt fick den flytta till en bättre plats. Där står den nu och glöder och vi förundras över dess gracila väsen...


Av detta kan vi lära... det finns hopp även för den mest trasiga!


Idag lockar den nyaste boken för vädret ser ut att bli fortsatt oroligt. Lev väl mina vänner!

39 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Dillpionen är så vacker, tänk att den orkade resa sig upp och den lyser verkligen upp i ditt hem.
Kram!

MårsArt sa...

Får vi bara lite värme och omtanke, så reser vi oss...
Så vackert du har det i ditt "glädjehus".
Ha en fin söndag.
Kram
Agneta

annika sa...

Vackraste lysande pionen! Vilken kraft den har. Pioner är underbara växter. Undrar just vari deras magi består?

Undrar just vad man ska ta tag i denna höstliknande söndag? Tror det blir individuella omdömen till eleverna. Det hänger över mig så det kan vara skönt att få en del gjort.
Kram

Ezter sa...

Ja, se där, alla behöver omvårdnad!

Lena sa...

Trist när vädret rumsterar om i trädgården. Vilken växtkraft, att orka resa sig och slå ut efter den upplevelsen! Vackert!!
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Undrar vad det är som gör att en så slokande blomma ändå vänder upp.....jag tror du pratat med den lite, fantastiskt är det i alla fall. Och så otroligt vacker!
Tecknar jag i stormen, vinden, blåsten, kulingen, kylan, det höstlika.....
Agneta kram

Felix sa...

Tänk vad lite omtanke kan göra underverk! Så vacker dillpionblomman är! Du får se det positiva i att ni får njuta av den inomhus när man nu inte våga sticka näsan utanför dörren i ruskvädret. Annars hade du förmodligen inte klippt av blomman och tagit in den, när det bara fanns två knoppar...

Själv hoppas jag nu på sol och sommarvärme! Har en veckas semester som jag hade tänkt ägna åt trädgårdsarbete (och yngsta systersonens studentexamen på fredag).

Försommarhälsningar
Elisabet

A House With A View sa...

Ja usch vilket väder!!!!! Men jag har hört att det ska bli bättre till nästa helg:)) Jääätefina bilder på din pion! Jag har också en dillpion, min svärmor har en planta hemma hos sig och gav mig en bit - lycka!!!

Kraaaaaaaaaaaaaam aka

lisashus sa...

Vilken fin symbolik här och vilken tur att den tog sej! Åh, så fin den är! Jag förstår att du är rädd om den! Tänk, att den redan slagit ut!

HImla trist väder senaste tiden och det verkar inte vara någon bättring framöver...! Du har så fint hemma hos dej och så somrigt skönt!
Det blir dåligt med trädgårdsarbete framöver dels p.g.a. vädret, men även i mitt jobb kulminerar det!
Ska bli skönt med "semester" sen!:)

Önskar dej en fin söndag!
Kram
Lisa

Steekjes en Stygn sa...

Så vacker den är och vilken livskraft. Underbar färg.Efter 10 dagar vackert sommarväder regnar det här också. Verkligen en dag att sitta och läsa.
ha det gott.
Anje

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Det var en vacker blomma, så speciell. Förstår att Du blev ledsen

Du har det så vitt och fint runt Dig.

Nu har vi inte haft sol på flera dagar och lusten för att göra något är bortblåst.

Fast klart jag inte försummar Alizia, som flyttat till sommarnästet under min balkong.

Ha en fin Söndag.

Kram Mi

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En dillpion skulle jag vilja ha också, den är så annorlunda mot dom andra, jättevacker!
Och det är nog så att jag kommer ihåg fel vad Magnus sa om stolarna, det var så många intryck där i butiken så jag har säkert rört ihop det. Det var roligt att du kände igen dom.
Kramar
AnnaMaria

Gunilla sa...

Så vackert skrivet !!! Och så är det nog det finns alltid hopp ...
Doftpion och bondpion har jag, men har ej lyckats få tag på någon dillpion...

Gunilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Rosor och ruiner sa...

Vad fantastiskt att den orkade resa sig igen, så att ni nu kan fortsätta att njuta av den, trist annars, de är dyrbara de där pionerna, så kort tid och då får inget hända! För ett par år sen hade vi störtregn just när luktpionerna blommade, du må tro att jag blev ledsen när alla låg ner...men många buketter inne blev det!
Här är också rusk, nu tappar jag just upp ett bad och skall krypa ner i!

Anonym sa...

Vilken underbar symbolik, inte alls olikt dej. Att det finns hopp för det trasiga! Så skimrande står den där i all sin prakt o glädjer er i det kalla vädret. Vi hoppas på solsken o varmare även här i Umeå. Ha en skön avslutning på helgen. Kram/ Lizbeth

Ninnis sa...

I goda händer och under kärleksfull omsorg så reser sig den mest utslagne...=)

Ha det bra...<3

Kram Ninni

Rosa i huset i vitt sa...

Den var vacker
Ha en bra kväll
KramRosa

Annelis hantverk sa...

En så underbart vacker blomma!
Ha en bra dag!

Ninnibus sa...

Oj vilken skönhet!! Tror jag aldrig sett en sån där live..men finns det liv finns det lust. Den var säkert glad att få komma in i värmen under sina sista timmar..och ville förära dig med sin skönhet.
Kram till dig!!
Ninni

Unknown sa...

Att det finns hopp även för den mest trasiga... var vackra ord som den vackra pionen fick dig att skriva ner. Sådan tur att den kom i dina händer och fick en andra chans att visa sin skönhet.
Ha de gott, kram Ing-Britt

promenader på landet sa...

Finns det liv finns det hopp, både för blommor och människor:) Ha en fin vecka kram från vännen Maria

Villa Ryttarängen sa...

Så fint skrivet. Dillpion har jag ingen men blev sugen på att köpa en. Usch vad kallt och regnigt det är längtar så efter värmen. Kram Pia

fianathome sa...

Vilken fantastisk blomma!
//Fia

Så Vitt Jag Vet sa...

Härligt att blomman ännu orkade visa sej i sin glans...
Ha en fin dag öven om sommaren låter vänta på sej !
Kraam
Sanne

Annes vita rum sa...

Så härligt!vilken växtkraft med lite kärlek:) pioner är väl en underbar blomma,men denna har jag aldrig sett!
ha en fin vecka/kramAnne

Eleonora sa...

Ja det varen livskraftig och vacker blomma. Passa på och njut nu för den står nog inte så länge.

Kram från Eleonora

Hildas hem - Sofia sa...

Vad underbart att se! Hoppet är det sista man ska överge :)

Tack för din otroligt fina komplimang om mitt magasin, det gjorde mig själaglad!

Stor kram!
Sofia

Birgitta sa...

Visst kan man drabbas i det lilla också, förmånen är väl att man ser de små tingen i livet och gläds över en vacker dillpion och dess strävan att lyfta på kronan.

Här är det regntrist och kallt, men jag väntar ändå på bättre sommar, hoppas vi får lite värme.

Skönt att få krypa upp en oläst bok och mysa.

Ha det gott, kramar Birgitta

Lisbet sa...

Vilka fina uttryck:

Det finns hopp för den mest trasiga.

Vädret ser ut att bli fortsatt oroligt.

Härliga ordvändningar!

Ha en fin vecka!
kram

Lisbet sa...

Tack ska du ha!
Jo, det är kul att måla på tyg! Tycker du ska pröva!

Ha en fin dag!

bakom berget sa...

Ja tänk vad lite omvårdnad kan göra för en vissen stackare!
Bilderna är helt underbara.
Ha en fin dag min vän!
Kram Åsa.

Anna-Maria sa...

och vilken jättefin flaska/vas den satt i!

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Ja, kära nån vilket väder. Var tog sommarvärmen vi hade ett tag i maj vägen??? Hoppas det vänder snart igen!
Åh, så fint ditt gröna bord i glädjehuset är :-) Underbart.
Ha det gott. Kram, Ingela

STENLYCKA sa...

Ha en underbar Nationaldag!
Stor Kram från Raina

Black Iris sa...

Vilken härlig livskraft i den lilla blomman..
Den lyser upp så fint i ditt jättefina hem..

Kram Maidi

Cajsas Faster sa...

Vilken goding! Den gillar att vara hos dej!

Hoppas det mojnat lite nu.

Kram Marie

Elzie sa...

Får nog skaffa mig en dillpion för dom är så otroligt söta. Och så typiskt att blåsten skulle ta just den!!
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie

Annaochlivet sa...

Vad fint du har det hemma! Fina tankar ang blomman! Ska fortsätta kika här hos dig nu:) Kram till dig